Förberedelse inför resan...

Det är inte bara att boka en resa och sen tro att det är fri och fröjd.
Tänte räkna upp lite saker som man kan tänka på:

* Körkort, det är bra att ha ett utländskt om du vill köra eller hyra bil utanför EU.

* Visum, det finns mycket regler för hur länge man ska stanna och vad man ska göra i vissa länder. Jag kommer att behöva ett visum när jag åker till Australien.

* Sprutor, alltid bra att vara förberedd med lite Hepatit sprutor. Tänkte förklara ordet hepatit för er som är lite intresserade.
 hepar = står för ordet lever. it = inflammation. Så alltså Hepatit = Lever inflammation. A,B,C,D och E har att göra med vad
 man har fått det ifrån. tex. Blod vid en olycka eller smittat via mat.

* Registrering till USA, reglerna ändras ofta på hur man får ta sig in i USA. Det jag var tvugnen att göra var att skicka in uppgifter på mitt pass så dom ser när jag landar i LA City vart jag ska, alltså jag måste ha ett mål att komma till te.x en bostad registrerad eller ett hotell som man ska stanna på... Varför? vet ej faktiskt...11 september, kanske det...

* Försäkring, man har som vanligt en reseförsäkring som sträcker sig ca 45 dagar beror på säkert vilket bolag man andvänder sig av också. Men i detta fall så fick jag teckna en extra försäkring som är månadsvis och självklart en uppläggningsavgift..:)

* Hyra och räkningar, vet inte riktigt just nu hur det kommer fungerar med betalning av räkningar men det ordnar sig alltid. Har hyrt lägenheten jag bor i till en kompis i andra hand.


Som sagt har säkert missat något angående det vanligaste och viktigaste.
Men så lätt skulle det inte bli för mig...
Jag har diabetes också så tänkte rabbla upp lite saker som måse fungera när jag åker också:


* Läkarintyg, krävs att ha med sig ett sådant för att kunna ha med sig sprutor in i det land man kommer till.
Har aldrig varit några problem, men som sagt utanför EU är de kanske lite värre, i Australien får man inte ens ha med sig frukt...?!

* Sprutor, den stora grejen av det hela. Man bör ju ha med sig sprutor så att man klara sig så länge man är borta i detta fall 4 månader. Har fixat speciella väskor som man kan lägga i kallt vatten 8-15 min så  att man laddar upp kristallen som är i påsen, ska räcka i ca 5 dygn sen måste dom laddas upp igen.

* Tider och mat, tidsomställningen kan bli ett problem men jag har nog en lösning på den punkten. Samma sak gäller maten, problemet att hitta mat är nog ingen större fara tror jag, kommer att vara lite annorlunda än vad man är van vid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0