Nya Zealand

Har sitter jag bredvid medans Nick kor bilen, det ar inte lika langt att aka som Australien men det blir lite bil korande varje dag. Den har bilen som vi har ar varat hem i 30 dagar, ganska sa skont men men man langtar till en sang.

Igar nar vi skulle ta ett kvalls surf sa gick vi pa stranden, jag gick och tittade nerat medans Nick skriker at mig att se upp, 5 meter framfor mig ligger en sal och latar sig, jag hade trampat pa salen om inte Nick hade skrikit at mig...haha. Sen nar vi var ute och surfade sa kom nog samma sal och hoppade med oss i vagorna.=)

Vi lever livet, har det jatte bra och ater gott, eller mackor med tonfisk och cous cous med baked beans:) Funkar.
Nu ska vi rora oss mer soderut fran Christchurch och vi borjar narma oss Queenstown dar vi ska gora galna grejer. Hoppa Bungy Jump, Sky Diving och allt sant dar som Action Sport innebar;)

Kan trosta er med att vi inte har det sa varmt som vi hade det i Australien, vi har mellan 14-max 20 grader och det ar inte sa skont jamfort med 40 i Australien. Och det ska vara sommar har i Nya Zealand...hmmm... Men ju langre vi kommer Norrut sen sa kommer det att bli varmare, forhoppningsvis;)
 Skot om er i kylan hej hej

Nu bilder fran Nya Zealand!!

Har kommer lite nya bilder fran Nya Zealand, och det har ar forsta stranden vi var pa.

Annu en solnedgang:)

Man blir inte sa stor nar man tittar nerat, Nick ar pavag upp till mig. Sanna har bilder har blivit vardagsmat;)

Nick kollar pa taget som korde forbi, ca 100 vagnar...skojar inte...

Har rinner det en magisk a, vattnet kommer fran bergen och ar helt kristall blatt.

Har kan man nastan se hur blatt det ar, vi fyllde vara flaskor med det vattnet och det var det basta vatten jag nagonsin har druckit, skit gott;)

Lite mer bilder fran Busker festivalen

En hand 5 meter i luften;)

hehe, han va grym.

Det har var senare pa kvallen, hade skit kul. Riktigt perfekt timing som kom till Christchurch precis nar det var festival;)

Vidare pa resan!

Hej alla! Nu har vi akt lite pa resan och vi har trasslat lite med hyrbilen och sant annat skit som man vill slippa. Men nu ar det mesta fixat och nu ar  vi pa resande fot. Sorry att det inte kommer nagra bilder men haft den stora turen att hitta den samsta datorn hela tiden och bara for att man hittar en bra dator som ar grattis att andvanda, ja da har man inte kameran med sig, typiskt.

Idag har vi gjort en liten promenad for att ta iskallt vatten fran bergen, otroligt gott. och det var sa dar ljusblatt som man kan se pa filmer, helt otroligt vackert. Har tagit foto pa det sa det kommer upp bilder pa varan Hippie Van och andra bilder som vi tagit under resans gang.

Nu ska vi vidare for att hitta ett stalle att laga mat pa och sen ladda infor surfet imorn.
Ha det bra alla och skot om er.

Sandra och Tony

Hejsan. Harligt att ni ska aka dit, det ar jatte fint. Man kan saga att det ar ganska sa lika som hemma. 5,50 kr = 1 dollar i australien. och vi brukade gangra allt med 5. En ol kostade ungefar 5-6 dollar sa ungefar sa ligger det till annars sa ar det valdigt lika skulle jag tro. Men det ar mycket rea har nere och om ni ska kopa nagot ska ni alltid fraga efter discount (rabatt) for da kan man fa ner priset annu mer och det kan vara bra fick 40% pa en grej nar jag fragade;)

Som sagt sa aker vi till LA den 14 mars och sen ska vi ta oss till New York runt 20 april sa kanske vi ses dar. Vi far horas om det;) Ni kommer verkligen inte att bli missnojda nar ni aker runt hittils har jag haft det helt underbart och skit kul. Ladda kameran med mycket batterier och minnen for det kommer nog att kunna tas en del bilder skulle jag tro.  See ya mates

Vidare till Cristchurch

Nu har vi landat pa Nya Zealand efter en 3 timmars flygtur. Gick ganska smidigt men aldrig sa mycket tull har vi fatt gatt igenom, dom kollade allt och vi ville inte fa boter pa 200 dollar det forsta vi fick. Dom kollade vara brador, skor, vatdrakt och snorkling sakerna. Forutom det sa gick det jatte bra, nar vi kom till bandet med vaskorna som kom vara direkt behovde inte ens vanta i 10 sekunder faktiskt. Sen tog vi bussen for att leta efter ett backpacker stalle som ska spendera natten pa innan vi drar vidare for att hamta varan bil somvi har hyrt, an camper van. Riktigt kul. Sa imorn borjar den 30 dagar langa resan i bilen och runt om i hela Nya Zealand. Vi trodde det skulle vara sommar har men nar vi var pa planet i shorts och flipp-flopp sa sa dom att det var 14 grader...hmm brr.. varre en svensk sommar faktiskt. Men det ar sa beroende av vindarna har ocksa och nu ett tag sa har det blast sydligt och da blir det kallare. Som sagt sa ar vi just nu i Cristchurch, och vi kunde inte komma mer lagligt an till deras dag har i Nya Zealand. Hela stan kokade av manniskor som gick runt pa gatorna och tittade pa alla som upptrade, sen pa kvallen sa samlades alla pa ett och samma stalle och alla fick upptrada igen och det var skit haftigt att se.  Sak visa lite exempel pa vad dom gjorde.
Sa ska forsoka att skriva sa mycket jag orkar och kan. Ha det bra sa lange och imorn blir det kanske mossa pa;)

Killen jonglerar med knivar over tjejen;)

Datorn kranglar lite sa jag lagger upp mer sen...

Roligt~!

Jatte roligt att det ar sa manga som foljer min resa genom varlden och kommenterar alla bilder, har ni nagra fragor sa ar det bara att fraga. Inga fragor ar for dumma har jag fatt lara mig nu iaf.:) Skot om er dar hemma nu och Ha sa kul pa jobbet allihopa..sjalv sa ska jag nog ga till poolen nu eller kanske ta en ol och satta mig i sol stolen;) Haha see ya

Har var vi pa en nattklubb i Sydney och rockade loss till ett live band pa lordag natt;)

Resan vidare...

Vi har haft fullt upp den sista veckan med att hinna med allt som vi planerat, snorklat och sett manga hajar. Inte sa farliga hoppas jag men nagra otroligt stora, man ar inte kaxig nar man ligger i vattnet strax ovanfor en 2 meters haj. Men vi har klarat oss fint fran alla farliga djur hittils:) Vi har aven hunnit med att klattra lite pa den kanda Sydney Harbour Bridge, som ni kan se pa bilden sa var vi uppe dar flaggorna ar. Man fick inte ta med nagot upp inte ens en droppe vatten, ingen kamera fick man heller ta med sig sa vi fick noja oss med att ta lite foton nerifran.
Nu har min resa i Australien avsultats medan resten av varlden vantar. Vi ska snart bege oss vidare till nasta resmal, Nya Zealand. Dar vi kommer att hyra en bil i 1 manad for att aka runt och surfa och leva livet.
Nagra mal i Nya Zealand ar att ta oss till Queens Town for det har staden som har all Action Sport i hela varlden. Vi funderar pa lite bungy jump eller sky diving. Det kommer att bli valdigt spannade att komma dit och se allt som man har hort, manga sager att det ska vara jatte vackert. Nya Zealand har bara ca 3 miljoner inv. och det ar ganska skont hela landet ar inte sa stort men det kommer nog vara mindre trafik an va det ar i Australien iaf. Helt otroligt vad mycket bilar det finns i detta land. 17 miljoner invanare men jag tror sakert att det finns dubbelt sa mycket bilar:)

Vi kommer att flyga fran Sydney tisdagen den 27/1 klockan 0830 till Cristchurch. Stanna dar en natt for att sedan hamta hyrbilen den 28:e. Kolla runt lite i staden, manga sager att den ska vara jatte fin.

Dar uppe var vi;)

Magiskt!

Har har vi en otrolig solnedgang. Det har blivit mycket fina bilder.
Nu har min manad gatt och jag har bara nagra timmar kvar i Australien, jag har traffat mcyket folk och manga kommer att vara vanner for livet. Har haft det helt underbart, ungefar som bilder skulle beskriva en solnedgang pa en strand lika vackert som det har jag haft det bra!

Mer Bilder...

Lite bilder fran stranderna som vi har sett.

Valdigt vacker bild med solen.

Dom 12 postlarna, en stor grej langs the great ocean road.

Vid dom 12 apostlarna.

Fin utsikt over en stad.

Riktigt fin bild pa en vild koala, sa lugn och helt stillsam=)

Har ar innan vi ska bestiga ett 1000 meters berg, en otrolig tripp.

Pavag till toppen...

Utsikten fran berget!

Har ar jag pa toppen av 1000 meters berget.

Grymma solnedgangar, har ser vi solen gar ner. Vi ser det fran taltet=)

Otroligt vackert.

Portland - Sydney

Nu var vi pavag till Syndey efter ca 2 veckors resande och ca 3000 km bilakande. Det kanske inte ar sa langt men det ar ganska jobbigt att kora nar det ar ca 35-40 grader.  Vi skulle tillbaka for att salja bilen och fixa allt infor nasta resmal. Nya Zealand. Vi aker den 27 Januari och det har varit valdigt bra hittils och vi har sett valdigt mycket och upplevt allt mojligt konstigt och fantastiskt. Var har ca en vecka kvar och planerna nu ar att vi ska tillbringa lite tid med Nicks familj och snorkla lite, dom hade sett sma hajar och manga andra fina fiskar, vi funderar pa att kolla pa bio. Blir inte sa mycket tv nar man campar. Det ar lite skillnad fran att vara hemma i Sverige och har i Australien, nar solen ar framme i Sverige sa springer alla ut for att sola och bada. Nar solen ar framme har sa haller sig alla undan, stanger dorrar och satter pa ac. Ganska kul faktiskt, men sen ar det ju lite mer soltimmar har ocksa. Solen gar upp runt 8am och gar ner ca 8 pm sa det ar 12 timmar sol. Det borjar kannas att man har varit borta ett tag nu man saknar allt det alldagliga och kompisar, famlij och vanner. Och Kristin saklart!
Men jag har haft det helt underbart hittils och det ar fortfarande 1 vecka kvar pa resan har i Australien!
See ya

Canberra

Vi har varit i Canberra och halsat pa Nicks kusin Jane. Jag trodde som sakert manga andra att Sydney var Australiens huvudstad men det ar den inte, det ar Canberra. Vi kom dit pa fredagen till hennes hus som hon bor dar tillsammans med sin tjejkompis. Vi skulle ut och kaka och ta nagra ol. Det blev en efterlangtad pizza, otroligt gott. Sen sa tog vi en tur for att dom skulle visa oss Canberra by night sa vi akte bil och kollade in Parlament huset och sa visade dom oss alla olika national byggnader, museum, parker, teater. Sen sa kopte vi en glass och akte hem och spelade Rockband. Vi rockade loss ordentligt! Sen blev det en steak burger till Lunch, nu hade vi lyxat till det 2 dagar i rad och det var harligt och det var vi varda.

Haj Attack...

Ni kanske har last om det i tidningar eller inte men det har varit ganska mycket hajar runt omkring. I Tasmanien sa blev en 13 arig tjej tagen av en 5-6 meter lang vit haj, hon klarades sig men den total forstorde surf bradan och hennes ena ben. Sen har i Sydney sa har dom sett en 6 meters vit haj och fangat 6-7 stycken hammarhajar. Det ar ganska varmt i vattnet sa det ar nog darfor dom kommer upp narmare stranderna. Men vi har klarat oss men ibland nar man ar ute och surfar sa kanns det valdigt hajigt nar man sitter pa bradan och vantar pa en vag. Men hittils har vi klarat oss.

Melbourne - Portland

Nu har vi akt fran Melbourne till Portland via The Great Ocean Road, valdigt vackert och riktigt fina turer. Akt Gocart pa Melbournes gamla F1 bana. Spelat lite minigolf.
Vi har aven haft turen att surfa med delfiner, haftigt nar det kommer ett par stycken ca 15 meter ifran en nar man ligger och paddlar pa bradan. Fina djur.
Vi har surfat ganska mycket och det gar battre och battre for varje gang. Men nu sa ska vi ta en tripp in i landet for att sedan ta oss tillbaka till Sydney dar vi ska forbereda oss infor nasta hall plats pa resan.
Vi hade den varmaste dagen har i Australien pa lange, hela landet ar valdigt beroende av fran vilket hall vindarna kommer ifran. Igar var det Nordlig vind och hur varmt som helst, man kunde knappt ha en troja pa sig. Idag blaser det sydligt och da maste man nastan ha en troja pa sig, eller man bor ha det for det ar valdigt kallt iaf langs kusten.
Men nu nar vi ska in i landet sa hoppas vi fa se lite ormar. Vi har sett Kangrus, Wombat, Wallabi(mindre modell av kangru),  Koala, Delfiner, Salar, Spindlar, mycket faglar i olika farger och mycket mer dartill. Som sagt vi ska ta oss fran Portland vidare norrut for att sedan vika av vasterut mot Sydney och Nicks mormor.
Vi har traffat pa alla olika former av livet som campers, Massa myggor, otroligt jobbiga flugor, talt som nastan lyfter fran marken, inatt fick vi ga upp och spanna allt som gick annars hade det luft fran marken. Madrasser som maste pumpas mitt i natte, men vi klarar oss fin fint.
Jag kommer att lagga in bilder pa alla fina solnedgangar och mycket annat fran resan nar jag kommer till sydney, mycket ogongodis kommer det att bli, jag lovar.

Skot om er och ha det bra!
See Ya

Mer bilder!

I Bilen pa vag soder ut till Melbourne.

Nick kollar laget pa stranden efter surf.

Forsta maltiden, att campa har sin egna moments, det ar otroligt harligt.

En gigant, ganska scary!

Den var sakert 1,80 diametern.

Fran vagen ganska vackert. Svart att se helheten med en bild men det ar underbart.
Det har blivit manga mil med bilen. Vi har sett mcyekt kosor. skaert ett tusen tal.

Har stannade vi och campade tillsammans med ett x-antal spindlar.
Det ar valdigt skont att sla upp taltet laga lite mat ibland ta en ol eller tva. En flaska vin ocksa kan det bli. Sen bara diska borsta lite tander sen glida ner i sovsacken , vakna pa natten och pumpa luft madrassen, men nu har jag kopt en ny=)

Har har vi stannat till for en liten benstrackare.

Har ar vi ute och surfar tillsammans med manga andra=)

Fortsatt resa!

Nu har vi varit pa vagen i ca en vecka och vi har sett mycket, surfat med hoppande salar i vagorna. Badat med Stingrays, kommer lite bilder pa dom. Campat med myggen, kampat mot vinden, aven tagit oss an en och annan Ranger (typ vakt) hehe. Det ar livet att bara glida runt surfa lite, vi har gjort otroligt goda matratter ocksa aven fast det blir mycket burkmat. Vi at en tunnbrodsrulle med korv, tomat, sweetchili sas och cous cous tillsammans med en ol. det var inte dumt det inte=)

Just nu ar vi i Melbourne och ska sova har pa ett backpacker stalle, for att sen imorn aka vidare soder ut via The Great Ocean Road. kommer nog att bli vackert och mycket surf, bra camping och hela den biten. Vi ska vara ute pa resande fot till den 20 jan for att sedan aka till sydney for att salja bilen och forbereda oss infor Nya Zealand.

Tankte lagga upp lite bilder, det blir inte sa mycket fakta men jag ska ta mig mer tid, jag for en dagbok varje dag dar jag skriver mer vad vi gor och vad som hander. Kanske nar det e klart och jag har tid sa kommer allt det nog upp har ocksa.

Ha det sa bra hemma i kylan eller vart ni an ar.
Lagger upp lite bilder nu

See Ya!

Mycket nytt.

Tja.
Det ar lite kallare idag an var det har varit sitter med tjock troja och shorts men som sagt lite kyligare i dag.
Efter nyar sa fyllde Nick ar sa att han ville ut och surfa pa sin dag, och jag filmade dom flesta aken tills batteriet dog.

Pavag hem fran stranden sa blev vi stannade av polisen, jag fragade Nick om han var nervos men han sa nej. Dom kollade varfor bilen var raporterad stulen men det var lugnt dom hade inte fixat det inne hos polisen an. Sen sa fick han gora ett blas test som alltid och da sa han inget, efterat sa sa han att han var skit nervos=) Dagen efter nyar, lite annorlunda regler har an vad det ar i sverige. Har ar det tillatet att ha alkohol i blodet, det star pa flaskorna hur manga ol man far dricka=)

Nu ska vi surfa, har kopt en vat drakt som jag ska testa, slim=)
sen ska vi stada bilen infor trippen imorn och ca 2-3 veckor framover.

See Ya

Resan vidare.

Nu sa ska vi ta oss soderut langs kust vagen, campa lite laga lite mat. Planeringen ar att ta oss till Melbourne, for att hamta mitt visa kort och just for att det ar ganska langt dit, aker vi kust vagen ocksa sa kommer det nog att bli grymt.
Efter Melbourne sa aker vi igenom landet for att se lite annan natur och kanske nagot farligt djur:)

Nicks bil blev stulen sa nu ska vi kopa lite chips eller frukt och satta oss och titta pa filmen Dude Wheres My Car.

Kommer att forsoka att lagga upp mer bilder vart efter resan men det ar inte sa latt att hitta stallen.
T.Karlsson, hoppas du blir nojd med denna uppdatering!

Som dom sager har:

See ya mate!

Bilder!

Dagen efter jag kommit drog vi ivag pa en liten tripp vi gick i 40 min och klattra lite pa vagen.
Nar vi kom fram var det dags for spjutfiske och snorkel. Nick fick en baddare som vi senare andvande som bete till lite storre fisk.

Utsikten fran den otroligt harliga platsen.

Har var vi pa en Raptile Park pa vag fran Nicks familj till sydney.
Klappar en kangru, dom gick fritt i hela parken.

En 30 arig turtle :)

Faglar utanfor huset dar vi har stannat till, hos Nicks Mormor (Baba) Dom fick honung till frukost.

Har firade jag och Nick nyaret tillsammans med nagra till fran Norrtalje och Kalmar, konstigt nog...
Vi badade i polen 15 vaningar uppe pa taket, vi sag i stort sett over hela syndey:)

Jag och Nick runt 12 slaget pa nyars afton. Vi satt i en park och sag alla fyrverkerier perfekt!

Nick ute och surfar pa sin fodelsedag.

Har ar bilen som ska ta oss runt i Australien.

Sydney!

Hej alla.
Nu har jag kommit ner sitter just nu i centrala sydney. Har precis badat i en pool på taket av ett 15 våningars hus.
Resan har gått bra hittils lite trassel men det får man räkna med. Visa kortet där jag har alla pengar har slutat att fungera, så jag har beställt ett nytt som kommer inom 2 veckor.

Jag har haft jetlag i 3 dagar efter att jag kom ner. Träffade Nicks släkt och vänner direkt när jag kom ner och dom tog emot mig på bästa sätt. Man trodde att man skulle komma ner och leva på beaked beans och ris, och sova i något tält. Men men inte här inte fick sova i en husvagn och det var guld, tanken att bara få ligga ner efter 2 dygn sittande var ju helt otroligt. Men var inte så kräsen bara man fick sova;) Jag har ätit som en kung, det har varit allt från fisk fångat med spjut till det mest konstiga sakerna, allt är gott.

Vi har hunnit med otroligt mycket på bara dessa dagar jag har varit här nu. Spjutfiske, klättrat i berg med flipp-flopp för att kunna ta sig ner till en strand med mycket fisk och otrolig natur. Jag har tagit mycket bilder och jag hade tänkt att lägga ut lite  men det är svårt att få tag på datorer. Många är upptagna just nu sitter jag och skriver på en svensk dator=)

Nu har det varit lite semester från det att jag kom den 27 dec tills vi ska åka vidare söder ut via kust vägen, det är tänkt att vi ska åka på söndag. Då blir det backpacking i ca 3 veckor.=)

Kommer att uppdatera med bilder senare och som jag just sitter och skriver så kanske ni festar för fullt.

Gott Nytt År till er alla och God fortsättning.